Którą wodę najczęściej pijemy

0
170
woda
pexels.com

Woda wodzie nierówna. Niektóre są lepszej jakości, inne słabej. Wyborów dokonujemy często całkowicie subiektywnie. Jaki rodzaj najczęściej piją Polacy? Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu wody?

Znaczenie wody dla organizmu człowieka

Nasz organizm z w 75% składa się z wody. Dzięki niej nie jesteśmy całkiem wysuszeni i pomarszczeni. Uczestniczy w wielu procesach zachodzących w ciele. Ułatwia chociażby transport substancji odżywczych. Bez niej ów fakt byłby bardzo utrudniony. Woda umożliwia także przebieg wszystkich procesów życiowych. Rozpuszcza też związki chemiczne i oczyszcza organizm z toksyn. Ponadto wspomaga przemianę materii. Picie prawidłowej ilości wody zapobiega na przykład zaparciom, które zdają się być bardzo częstym problemem.

Nawadnianie organizmu

Picie wody jest bardzo ważne. Nawadnianie organizmu to coś, co powinniśmy robić codziennie. Ilość, jaką możemy i powinniśmy spożyć zależy od naszej masy ciała i od aktywności, jaką podejmujemy. Czynnikami, które mogą na to wpływać też są stany chorobowe.

Wodę powinno szczególnie pić się w trakcie i po treningach. Zadbaj, by ona była całkowicie zmineralizowana. Dlaczego? Z potem, jaki się wydziela pod wpływem wysiłku fizycznego usuwane są składniki odżywcze, które należy uzupełnić.

Pij wodę źródlaną lub mineralną. Ważne, by dobrze nawadniała i dostarczała potrzebnych składników mineralnych. Ich proporcje również są niesamowicie istotne. Dzięki nim Twój organizm będzie funkcjonował prawidłowo. Najważniejsze, by ów napój był dopasowany do naszych potrzeb. To, jaką wybierzesz zależy od Twoich preferencji i trybu życia.

Rodzaje wód

Można dokonać kilku podziałów wód. Pierwszy z nich jest najprostszy i dotyczy formy wody. W tym przypadku możemy mówić o wodzie gazowanej i niegazowanej. Drugi dzieli napoje na te mineralne i źródlane.

napój
pexels.com

Wśród wód mineralnych wyróżnić można:

  • niskozmineralizowaną – zawierają mniej 500 mg składników mineralnych na litr,
  • średniozmineralizowaną – 500 mg – 1500 mg składników mineralnych,
  • wysokozmineralizowaną –  powyżej 1500 mg. Pozwala ona na uzupełnienie brakujących składników takich, jak magnez lub wapń przy drastycznej diecie.

Oprócz wyżej wymienionych są również wody, które zawierają konkretny elektrolit. Należą do nich na przykład wody wysokowapniowe lub wysokomagnezowe. Ich celem jest „wylecznie” skutków niedoborów danych składników mineralnych.

Wraz z wodą źródlaną nie dostarczamy z organizmami minerałów. O tym też warto pamiętać.

Mówi się również o wodach leczniczych, które są pewnym rodzajem tych mineralnych. Najbardziej znane są te fluorowe lub jodkowe. Pije się je w przypadku silnego niedoboru elektrolitów. Nie są one polecane do codziennego spożycia. Tutaj konieczna będzie konsultacja z lekarzem.

Odwodnienie i jego skutki

Nie od dziś wiadomo, że odwodnienie nie jest niczym przyjemnym.  Pierwszą oznaką tego stanu jest odczuwanie pragnienia. To znak, że powinnaś sięgnąć po szklankę wody. Inaczej może dojść do opłakanych skutków. Możesz nabawić się:

  • pogorszenia samopoczucia,
  • obniżonej sprawności fizycznej,
  • niskiego poziomu energii,
  • trudności z koncentracją,
  • spowolnienia procesu nauki.

Ponadto do skutków odwodnienia, które pojawiają się później, należą też:

  • problemy natury psychologicznej,
  • rzadsze oddawanie moczu,
  • brak apetytu,
  • wzdęcia,
  • bóle brzucha.

W ostatnim stadium może dojśc na przykład do utraty elastyczności skóry, silnego zmęczenia i gorączka. Jeżeli nie dostarczymy wody, która zawiera odpowiednią ilość minerałów możemy doprowadzić nawet do naszej śmierci.

Którą wodę wybrać

woda
pexels.com

Niektóre wody są warte uwagi, inne mniej. My zazwyczaj bardzo rzadko patrzymy na ich skład. Przekonują nas głównie reklamy lub opinie znajomych. Nie przykładamy uwagi do rzeczy najbardziej istotnych. Skupmy się więc na tym, którą wodę mineralną wybrać. Najważniejsza jest jej jakość oraz ilość składników mineralnych. Najlepiej wybierać z poniższych wód mineralnych:

  • Vytautuas,
  • Kryniczanka,
  • Muszynianka,
  • Piwniczanka,
  • Cechini Muszyna,
  • Wielka Pieniawa,
  • Magnesia,
  • Staropolanka,
  • Cisowianka,
  • Nałęczowianka,
  • Polaris,
  • Dąbrowianka.

Należy swoją uwagę również zwrócić na wody źródlane. Je też warto pić, by się nawadniać. Najbardziej pożądaną jest Nestle Aquarel, która zawiera dużo wapnia i magnezu.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here