jak zmienić swoje życie

Jak zmienić swoje życie?

Jak zmienić swoje życie? Czy w swoim życiu obserwujesz jakieś zachowanie (nawyk), które bardzo chciałbyś zmienić? A może czasem, tak jak ja, siadasz i myślisz sobie: ” Ja to jestem beznadziejny, muszę wszystko w sobie zmienić”.

Jak zmienić swoje życie? No i zaczynasz zmieniać, ale mija moment i znowu robisz to, co wcześniej. Ja np. idąc do liceum wymyśliłam sobie, że oto teraz będę nieśmiałą, subtelną, stateczną uczennicą, będę bacznie słuchać nauczycieli i nie wychylać się…

Ta moja nieśmiałość trwała w sumie bardzo długo, bo aż do pierwszej lekcji języka polskiego, na której wpadłam (jak zwykle) w szał zgłaszania się, co wcale nie wyszło mi na dobre (nie znająca mnie jeszcze klasa myślała, że jestem wariatem albo podlizusem), ale o tym może innym razem. Należy mieć świadomość, że niektórych zmian, nawet z pozoru dobrych lub neutralnych, nie powinniśmy chcieć. Chodzi mi o zmienianie czegoś, co jest wpisane głęboko w nasze istnienie tylko, dlatego, że inni tego chcą. Jest to fałszywa mądrość ogółu, która żąda zmiany. Jestem gadułą, czasem jestem roztrzepana, czasem powiem coś niewłaściwego i później żałuję (taki mój charakter). Te cechy sprawiają, że wiele osób może mnie „nie trawić”, nie lubić, nie znosić. Nauczyłam się to akceptować, chociaż szczerze powiedziawszy nauczyłam się omijać takie osoby (tak, mam też bardzo czuły radar na, chyba nie do końca uświadomione, sygnały, które takie osoby wysyłają do mnie, gdy tylko jestem w pobliżu. Jednocześnie nieustannie staram się pracować nad swoim charakterem.

Istnieją zachowania, które my sami chcemy wyeliminować, a długofalowo może to nam dać wiele dobrego. Dlaczego nam się to nie udaje? Na początku chciałabym wyróżnić 3 kwestie.

Jak zmienić życie – 3 kwestie, które wpływają na „możność” wprowadzania zmian:

  • nasze poczucie własnej wartości

Często kształtowało się ono w naszym dzieciństwie, nie oszukujmy się, że wszystkie rodziny są idealne pod tym względem, tak naprawdę każdy z nas wie, że nie istnieje coś takiego jak normalna rodzina. Jak by to miało niby zostać zdefiniowane? Można chyba jedynie powiedzieć, że pewne rodziny są dysfunkcyjne, a inne mniej, nieliczne nie są.

W niektórych rodzinach dzieci dostają zastrzyk wiary i motywacji, a w innych „dostają” kopniaka w tyłek i uwłaczające słowa… Ma to ogromny wpływ na całe nasze życie, kształtuje to w jaki sposób postrzegamy siebie, jak odbieramy ludzi dookoła nas, jak widzimy możliwości, które daje nam świat. Jeżeli komuś w dzieciństwie wmawiano, że jest głupi, nic nie osiągnie, do niczego się nie nadaje będzie mu ciężko uwierzyć, że oto teraz jest inaczej. Mimo, że serce będzie się w nim rwało do wielkich rzeczy, przejdzie do przeciętności, na którą skazano go w dzieciństwie…

  • otoczenie

Słyszeliście kiedyś o idei cotygodniowych spotkań ludzi o podobnych ambicjach, którą nazywa się mastermind? Dlaczego ta metoda ma pozytywny wpływ na uczestników? Otoczenie jest w niej wykorzystywane jako motywartor. Chcemy się pochwalić przed grupą naszą dyscypliną i postępami. A co się dzieje, kiedy całe nasze otoczenie traktuje nas jak przegranych już w bardzo młodym wieku? Co się dzieje z osobami, które pochodzą z wioski, gdzie wszyscy się znają i każdy już dawno wie, kto co w życiu osiągnie? Kto niczego nie osiągnie, bo np. jako nastolatek był łobuzem? Polskie wioski to nie Stany Zjednoczone, w których American Dream Boy pokonuje każdą przeciwność losu. W Polish Dream nie poszło Ci przed 20-tką nie pójdzie Ci po 20-tce. Co z tego, że nawet zakładając dość szybkie „zejście” z tego świata masz dopiero 1/3 życia za sobą. Nikogo to nie obchodzi. Jesteś przegrany, a te negatywne oczekiwania otoczenia ciągną w dół.

  • wsparcie najbliższych 

Nikt z nas nie lubi być sam. Nikt nie lubi żyć bez miłości, przyjaźni, ludzi. Każdy chce otaczać się osobami, na których mu zależy i pragnie, aby im również zależało na nim. Każdy z nas potrzebuje dobrego słowa, łaskawego spojrzenia, czułego przytulenia. Z tym się znacznie lepiej żyje,a bez tego się nie chce żyć, nie chce się starać.

Jak zmienić swoje życie – wstęp

Nieznośny sposób działania naszego mózgu…

Wymienione wyżej kwestie mają ogromny wpływ na kształtowanie się naszej podświadomości. A ta odpowiada za 90-98% czynności, które wykonujemy w ciągu dnia. Jeżeli więc chcemy wprowadzić jakąś zmianę powinniśmy użyć do tego sposobów oddziałujących na nasza podświadomość. Oto kilka informacji, które w tym pomogą:

  1. podświadomość nie zna słowa nie – musi najpierw pomyśleć o tym o czym ma nie myśleć, dlatego lepsze będą komunikaty pozytywne zamiast negatywnych, np. nie zjem pączkazamieniamy na zjem pyszną kanapkę
  2. podświadomość lubi to co znane, nie lubi zmian – kłoda pod nogi przy wprowadzaniu zmian… Istnieje jednak sposób aby to obejść, musisz pokazać znane aspekty nieznanego np. nie wiesz jak to będzie, gdy przeczytasz tą książkę, którą teraz czytasz, ale myślisz, że będzie to tak satysfakcjonujące jak wtedy, gdy przebiegłeś pierwszy raz półmaraton
  3. podświadomość nie rozróżnia czasów – możesz np. teraz się zrelaksować przypominając sobie jaki byłeś zrelaksowany tuz przed zaśnięciem w swoim wygodnym łóżku (dzięki temu możemy właśnie obejść punkt 2) 
  4. podświadomość nie jest dobra w rozpoznawaniu osób – możemy się bardzo wczuć w sytuację jeśli postać jest do nas podobna wystarczy wspomnieć na sukces książek, których bohater jest do na bardzo podobny
  5. podświadomość dąży do przyjemności, nie lubi bólu – pomyśl  o wszystkich bolesnych sprawach, których doświadczyłeś  przez to negatywne zachowanie np. jeśli palisz to pomyśl o tym ile razy Ci ktoś powiedział, że śmierdzisz, ile razy miałeś kaszel itd. Zapisz to!
  6. podświadomość lubi słowo+obraz – z tego powodu wszelkie wizualizacje bardzo dobrze na nas działają  i należy je stosować jak najczęściej.

Jak zmienić swoje życie – działania

  1. Kształtuj nowe nawyki na bazie stary 

    żeby wprowadzić zmianę w życiu trzeba zrozumieć działanie najmocniejszej siły działającej w naszym życiu czyli nawyków. Nawyk składa się z: wskazówki (czegoś, co jest dla nas wyzwalaczem danego zachowania), działaniem, nagrodą. I tak np w przypadku palenia papierosów: nudzi mi się w biurze (wskazówka), idę zapalić (działanie), pogadałam sobie z kolegą (nagroda). Aby trwale zmienić nawyk należy pozostawić taką samą wskazówkę i nagrodę, a zmienić działanie np. nudzi mi się w biurze (wskazówka), idę do kuchni  (działanie), pogadałam z kolegą (nagroda)

  2. Nie czekaj na jutro,

    zacznij dzisiaj, powoli, ale dzisiaj, a nie jutro – jutra może nie być. 

  3. Ciesz się z małych postępów,

    powiedz mężowi/żonie o zmianach, które chcesz wprowadzić, poproś o wsparcie, celebrujcie razem małe sukcesy

  4. Pozostań skoncentrowany i gotowy,

    gdy zdarzy Ci się nagły powrót do złego nawyku nie poddawaj się i szybko wracaj na dobre tory, połączenia w naszym mózgu (te ze starymi nawykami) są bardzo silne i jeśli tylko na nowo zaczniesz je wzmacniać powtarzaniem starych, złych czynności szybko „wrócą do gry”.

Teraz nie pozostaje  mi nic innego, jak tylko życzyć Ci owocnej pracy nad wprowadzaniem wspaniałych zmian w Twoim życiu dzień po dniu.

Może Cię też zainteresować:

Produktywne wykorzystanie czasu

Produktywne wykorzystywanie czasu – jak dobrze wykorzystywać to, co jest nam dane?

A Ty jakie masz doświadczenia we wprowadzaniu zmian w swoim życiu – napisz w komentarzu.

Myślisz, że ten artykuł może przydać się komuś z Twoich znajomych? Udostępnij go w Social Mediach.